Methanol brandstofcel maakt aggregaat overbodig
Elektrische machine zijn efficiënter aan te drijven wanneer ze zelf waterstof kunnen omzetten en er geen aggregaat nodig is. Met de ontwikkeling van deze technologie – waarbij waterstof uit methanol gebruikt wordt – houdt NGM zich bezig. Inmiddels is het bedrijf bijna een half miljoen euro innovatiesubsidie toegezegd voor de ontwikkeling van een landbouwtrekker met methanol brandstofcel. Maar meer investeerders en gemotiveerde opdrachtgevers zijn nodig.
We spreken met Ruud Bakker van Next Generation Machinery (NGM). “Ons doel is om elektrische (land)bouwmachines veel efficiënter aan te drijven”, zegt hij. “Niet slechts een enkele machine, maar we ontwikkelen een technologie die schaalbaar is. Die schaalbaarheid is namelijk iets waar ik me zorgen over maak als ik kijk naar de huidige ontwikkelingen.”
Huidige praktijk
“Wat we zien is dat de kosten omhoog schieten door elektrificatie. Neem een dieselmachine, kosten circa 2 ton, en draaiend op relatief goedkope brandstof die overal verkrijgbaar is. Nu we willen elektrificeren rijst overal de vraag: is er een aansluiting én is deze er op tijd? Want dat is eerste vereiste om die machine, zie drie keer zoveel kost, te laten draaien. Zeker in buitengebieden is dat lastig. Het gevolg is dat er een waterstofaggregaat moet komen. Maar ook zo’n aggregaat kost enkele tonnen.” Dat betekent dus dat niet alleen de kosten van de machine duurder zijn, maar ook de energiekosten enorm oplopen. “Begrijp me goed”, vervolgt hij, “we moeten ook zero emissie aggregaten ontwikkelen. NGM houdt zich hier ook mee bezig en heeft al een aggregaat ontwikkeld met op basis van waterstoftechnologie. Deze is inmiddels op de markt. Maar we sluiten onze ogen niet; een voertuig opladen op de bouwplaats vergt veel conversiestappen en door die extra investeringen in de laadinfrastructuur zet ik vraagtekens bij de haalbaarheid.”
Keuze voor methanol
“In plaats van werken met aggregaten of flessen waterstof onder hoge druk, gaan wij waterstof vervoeren in de vorm van methanol. De technologie om de waterstof met een reformer uit de methanol te halen en om te zetten in stroom, wordt in de machine geïntegreerd. Daardoor zijn geen tussenstappen zoals een aggregaat nodig; de aannemer kan gewoon aan het eind van de dag zijn machine voltanken.”
Om de voordelen van methanol te benoemen, moeten ook de randvoorwaarden goed in beeld zijn. Bijvoorbeeld de hoeveelheid energie die wordt opgeslagen onder de motorkap van een landbouwvoertuig. “Dat is 500-600 kWh, net zoveel als tien elektrische auto’s. Daarnaast is een trekker zeer compact, wil je niet dat accu’s te zwaar zijn én dat er bij voorkeur 12 uur gewerkt kan worden.” Volgens Ruud voorziet methanol daarin. “Daarnaast is het veel goedkoper en in bulk verkrijgbaar, ook de biovarianten. En een methanol tankstation is leverbaar vanaf € 20.000,-. Daardoor is het laagdrempelig.”
Nieuwe investeerders nodig
De trekker die NGM ontwikkelt kan 12 uur draaien en is inzetbaar voor bijvoorbeeld grondtransport en bermonderhoud. Die brede inzetbaarheid trok ook investeerders aan. “We ontvingen € 350.000 MIT innovatiesubsidie van de provincie Noord-Holland van 3,5 ton en daarnaast nog een keer € 120.000 voor de ontwikkeling van onze landbouwtrekker met een methanol waterstofcel.” Maar Ruud laat weten dat het investeringsrisico verder omlaag moet. “We zoeken 7-10 partijen die zich willen committeren. Of door koop, of door werkcontracten. We hebben namelijk houvast nodig om de investering te verantwoorden.” Het belangrijkste is volgens hem dat opdrachtgevers in de bestekken extra geld reserveren om met een zero-emissie trekker te draaien. “Door zero emissie werken financieel te belonen, geef je aannemers meer zekerheid ten aanzien van hun investering. Die prikkel is echt nodig. Aannemers willen wel, maar kunnen niet zonder horizon. Door zero emissie in contracten te belonen, krijgen zij de zekerheid die ze nodig hebben.”