Twin Track Bootwagen

Twin Track Bootwagen

Voor KNRM reddingstation Blaricum heeft Next Generation Machinery de Twin Track ontwikkeld. Dit is de eerste elektrisch aangedreven bootwagen voor de KNRM en past hiermee volledig binnen de duurzaamheidsambities binnen de organisatie. Deze bootwagen is ontwikkeld om een Nikolaas klasse reddingboot te lanceren vanaf het station. De reddingboot genaamd ‘Pieter Houbolt’ draait op HVO100 als duurzame brandstof. De combinatie van de reddingboot en de bootwagen maakt dat station Blaricum het meest duurzame reddingstation van Nederland is.

KNRM – Uitdagende condities

Dit unieke voertuig is ontwikkeld om in de meest uiteenlopende condities de reddingboot vanuit het boothuis het water in te kunnen rijden. De locatie van dit reddingstation maakt dat wanneer de wind aflandig is, het waterpeil extreem laag kan staan. In dit geval kan het met een conventionele tractor en trailer combinatie zeer lastig zijn om de boot in het water te laten. Er is daarom gekozen dat naast het ‘lanceren’ vanaf de boothelling het ook mogelijk moet zijn om via het zandstrand de bootwagen en boot het water in te rijden.

Voor het voertuig heeft het veel consequenties, er is gekozen om een rupsvoertuig te bouwen waarbij de gronddruk laag is. De rupsen zijn scharnierend opgehangen zodat er over heuvels en door kuilen gereden kan worden. 2 grote tractorbanden zorgen voor voldoende stabiliteit aan de voorkant van het voertuig.

Het voorwiel volgt het voertuig wanneer er gereden en gestuurd wordt. Om te voorkomen dat het voorwiel volledig om de as draait is er het FRACS systeem ontwikkeld. Dit staat voor het Forward Rearward Active Caster System. Wanneer de rijrichting wordt omgeschakeld, scharniert de volgrichting van het wiel naar de andere kant, dit voorkomt dat het voertuig tijdig slecht bestuurbaar is.

Twin Track Bootwagen
Twin Track Bootwagen

Maximale betrouwbaarheid

Dit voertuig moet kunnen werken in alle (weers)omstandigheden. Hierom zijn alle componenten die zijn blootgesteld aan de buitenlucht waterdicht met een rating van minimaal IP67. De omkastingen zijn ook minimaal IP67 om zodoende alle besturingscomponenten te beschermen. Het accucompartiment is voorzien van stilstandverwarming zodat de accu altijd topprestaties kan leveren. Een beveiliging is voorzien dat het voertuig eerst afgekoppeld moet worden van de lader voordat deze weg kan rijden.

Om het milieu te beschermen is het hydraulisch systeem uitgerust met biologisch afbreekbare olie en worden draaipunten gesmeerd met biologisch afbreekbaar vet.

Specificaties:

  • 2 aangedreven rupsen
  • 4 ton drawbar pull
  • Elektro hydraulisch aangedreven
  • Proportionele sturing met 2 elektromotoren
  • Extreem stil en efficiënt systeem
  • Draadloze besturing
  • IP67 waterdichtheid van de componenten
  • SIL 3 noodstopcircuit
  • 22kWh LFP accupakket
  • ±35kW piekvermogen aandrijving
  • Lier max capaciteit 3000kg
  • Hydraulisch verstelbare kielrollen achterzijde
  • Forward Rearward Active Caster System
  • 6 werklampen, 1 zwaailamp, 1  audio alarm
Twin Track Bootwagen